PÄIVITYS: Kirkham's Lancashire

(PÄIVITETTY 29.12.)

Hyviä uutisia koskien Kirkham's Lancashire -juustoa

Tiedotimme joulupäivänä 25.12. Mrs Kirkham's Lancashire -meijerin julkaisemasta varotoimisesta takaisinvedosta koskien Kirkham's Lancashire juustoja. Olemme nyt saaneet kaksi tilannepäivitystä tämän jälkeen, sekä lisätietoa takaisinvedon taustoista.

Uusin tilannepäivitys 29.12. on, että Mrs Kirkham's Lancashire -meijeri, FSA, sekä jälleenmyyjämme Neal's Yard Dairy ovat vahvistaneet, että meidän Rolling Cheesellä myydyt Lancashire juustot eivät millään tavalla liity tapaukseen. Ne kuuluvat aikaisempiin eriin, joissa ei ole todettu minkäänlaista terveysriskiä.

Juustojen ostajat voivat rauhaisin mielin nauttia herkullisista Lancashire-juustoista.

Olemme kuitenkin jo hyvittäneet kaikille Englantilaisen Joulusetin ostaneille 50% tuotepaketin hinnasta tämän viikon aikana, sekä niille, jotka olivat meihin yhteydessä ennen 29.12.2023 tuotehyvitykseen liittyen.

TAPAUKSEN TAUSTAA (päivitetty 27.12.2023):

"Jouluaaton iltana Kirkhamin meijeri sai yhteydenoton Iso-Britannian Ruokavirastolta (FSA) liittyen e-coli-bakteerin STEC-varianttiin, joka oli syy kahteen sairastapaukseen Iso-Britanniassa. Kyseinen E. coli -kanta voi aiheuttaa vaikeissa tapauksissa ripulia tai veristä ripulia. Immuunipuutteiset, vanhukset ja pienet lapset ovat alttiimpia komplikaatioille.

Kirkhamin Lancashire -juustot olivat olleet yksi monesta tuotteesta jouluisessa lahjapakkauksessa, jota myi yksi toimitsija Iso-Britanniassa. Vielä ei olla pystytty varmistamaan, johtuivatko sairastumiset Kirkhamin juustoista vai jostain muusta lahjapaketin sisältämästä tuotteesta.

Vastuullisena juustonvalmistajana Graham Kirkham päätti varotoimena vetää myynnistä kaikki Kirkham's Lancashire tuotteet, kunnes saa FSA'lta varman tiedon, että Lancashire juustot eivät olleet syypää sairastumisiin.

Haluamme vahvistaa, että kyseiset kaksi e-coli sairastumista eivät mitenkään liity juustoihin tai juustoeriin, jotka on valinnut tai myynyt Neal’s Yard Dairy, joka myy juustot meille Rolling Cheeseen. Sekä Kirkham's Lancashire -meijeri, Neal's Yard Dairy, että me Rolling Cheesellä teemme säännöllisiä testejä juustojemme ja toimintaympäristömme turvallisuuden varmistamiseksi.

Mutta, varotoimenpiteenä juustonvalmistaja haluaa ottaa pois myynnistä tuotteensa, joten pyydämme juuston ostaneita hävittämään tuotteen ja olemaan meihin yhteydessä hyvityksen saamiseksi. Kuvan juustosta voit löytää täällä: https://rollingcheese.shop/products/mrs-kirkhams-lancashire

Haluamme korostaa, että tähän juustoon liittyvä terveysriski on ERITTÄIN pieni, eikä se liity nimenomaan mihinkään Rolling Cheesen myymiin eriin ennen tai jälkeen 1.10.2023.

Olemme tänään olleet yhteydessä Suomen Ruokavirastoon, ja tulemme julkaisemaan uusia päivityksiä verkkosivuillamme ja somessa, sikäli mikäli tilanne vaatii."